best web creation software

KLASSZIKUS KÖRTÚRA

Látványos túra a Déli-Bükk legszebb helyeire. Vendégeink kedvenc túra útvonala! A túra útvonala és hossza akár menet közben is rugalmasan változtatható igényeinknek és képességeinknek megfelelően 12 és 22 kilométer között.

Három-kő

A klasszikus körtúra - 22 kilométer: Répáshuta - Bánya-hegy - Hármas-határ - Három-kő - Keskeny-rét - Zsidó-rét - Mély-sár - Faktor-rét - Bánkút - Nagy-mező - Hármas-határ - Bánya-hegy - Répáshuta.

A túra egyszerű rövidétése, ha gépkocsival elmegyünk a Bánya-hegyi parkolóig (kb. 10 perc Répáshutától) és onnan indulunk a túrára. Így a túra hossza 17,5 kilométer.

Klasszikus körtúra még rövidebben - 16 kilométer : Répáshuta - Bánya-hegy - Hármas-határ - Három-kő - Keskeny-rét - Zsidó-rét - Nagy-mező elágazás - Nagy-mező - Hármas-határ - Bány-hegy - Répáshuta.

Hasonlóan itt is tovább rövidíthetünk a távon, ha a Bánya-hegyi parkolóból indulunk. A túra hossza így csupán 11,5 kilométer.

Gyakorlott túrázók a klasszikus körtúrát akár egész napos, 40 - 50 kilométeres vagy akár még hosszabb, a Bükk déli köveit végiglátogató teljesítmény túrává is alakíthatják.

Utunkat Répáshután kezdjük. A Knédli Vendégház kapujában balra fordulunk és végig a Kossuth utcán, a zöld négyszög jelzésen haladva elhagyjuk a falut. Emelkedő földúton majd ösvényen érjük el a Miskolc - Eger műutat. Ezen balra tartva érkezünk meg a Bánya-hegyi parkolóba. (Megjegyzés: innen a zöld négyszög jelzés helyett, a Hármas-határig mehetünk a kényelmes erdészeti műúton is.) A zöld négyszög jelzésen emelkedve haladunk, többször keresztezzük az erdészeti műutat. Balról érkezik a Török-út zöld sáv jelzése. Enyhén jobbra tarva ezen megyünk tovább, amíg el nem érjük ismét az erdészeti műutat. Balra forulunk és a műúton hamarosan meg is érkezünk a Hármas-határra. Itt kétszer erősen balra fordulunk.

Enyhén felfelé tartva az erdőbe vezet a zöld háromszög jelzése. Ezt követve érjük el Három-kőt, a Bükk egyik legszebb helyét. Kiérve a rétre gyönyörű kilátás fogad. Előttünk a Déli-Bükk vonulatai, távolabb a Bükkalja falvai, majd a Mezőség sejlik fel. Érdemes itt elidőzni, a látvány gyönyörű.

Három-kő
Még kis ideig a zöld háromszög jelzésen folytatjuk utunkat, majd balról, Tar-kő felől érkezik az Országos Kék Túra kék sávval jelzett ösvénye.
Zsidó-rét

Ezen megyünk tovább a Keskeny-réten át. Hamarosan elhagyjuk a kék sáv jelzést, mivel a réten balra fordulunk a ferde kék sáv jelzésű tanösvényre. Balra feltűnik a hatalmas Mohos-töbör majd a Zsidó-rét töbörsora között haladunk tovább

A töbör az egyik leggyakoribb és legjellegzetesebb felszíni karsztforma. Kerekded, zárt szintvonalú mélyedések. Átmérőjük néhány métertől több száz méterig terjed. Egyesek alja sík, másokban határozott mélypont található és esetleg víznyelők vagy zsombolyok nyílnak. Régebben a töbröket karsztos üregek beszakadásának tartották, az újabb vizsgálatok kiderítették oldódásos eredetüket. (Ritkaságként akadnak beszakadásosak is.)  A bemélyedések gyakran töbörsorokká rendeződnek, ami azonban szintén nem barlangok beszakadásának eredménye, hanem a mészkövet régebben fedő vízzáró rétegeken kialakult völgyek nyomvonalát jelzi. Ahogy a fokozatosan bevágódó völgyek elérik a karsztosodásra hajlamos kőzeteket, a töredezettebb részeken a víz elkezd beszivárogni, s a benne lévő szerves savak oldani kezdik a mészkövet.
Rövidesen elérjük a Szilvásváradra vezető erdészeti műutat, ahol jobbra fordulunk és a műúton folytatjuk túránkat. Jobbról érkezik ismét az Országos Kék Túra ösvénye is. A Kék túra útvonalán haladunk tovább az erdészeti műúton. Hamarosan elérjük a Kis-sár-völgyi pihenőhelyet, ahol akár szalonnát is süthetünk, amennyiben nincs tűzgyújtási tilalom! Kb. 800 méter után balra fordulunk a kék sáv jelzést követve a Mély-sár völgybe. Utunk enyhén emelkedve szép erőben halad. A fák között feltünnek a Bükk-fennsíkra oly jellemző, idilli hegyi rétek. A kék sáv jelzést követve érjük el a Faktor rétet, ahol megpihenhetünk a Faktor-réti Madonna gyönyőrű bükkfája alatt.
Az un. Faktor-réti Madonna a Faktor réten egy öreg bükkfán található, ahol korábban az erdei munkások, favágók, szénégetők gyűltek össze imát mondani, ezért a kis Mária képet védőszentjüknek, védelmezőjüknek tekintették. Ma is sokan keresik fel e békés helyet.

Továbbra is a kék sáv jelzésen haladva, balra kissé lenn a völgyben feltünik a csurgói erdészház és szemben a Bálvány 945 méter magas csúcsa, rajta a Petőfi kilátóval. Innen már könnyű séta csupán Bánkút.

A szálloda elől a Jávorkút felé vezető erdészeti műúton folytatjuk túránkat. Jobbra lenn megpillantjuk a csalánosi parkolót. Itt rátérhetünk a zöld kereszt jelzésre, vagy akár sétálhatunk tovább a műúton is.

Mindkettő a Bükk hegység egyik leglátványosabb helyére a Nagy-mezőre vezet. Gyönyörködjünk a panorámában! Keresztúthoz érkezünk, foduljunk jobbra. A Nagy-mezőt a műúton átszelve érjük el a Török-út zöld sáv jelzését. Itt foduljunk balra.

Nagy-mező
Kövessük a zöld sáv jelzést ami elvezet a Hármas-határhoz. Túránk elején itt indultunk el az enyhe kaptatón Három-kő felé.
Innen már ismerős tájon haladunk a zöld sáv jelzésen. Hamarosan rákanyarodunk a zöld négyzettel jelzett túristaútra, ami már Répáshutára vezet.